۲۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۳۴

با حضور جمع کثیری از مؤثران شاهرود؛

موانع عدم اتمام پروژه انتقال آب قطری به شاهرود بررسی شد

موانع عدم اتمام پروژه انتقال آب قطری به شاهرود بررسی شد

شاهرود - موانع و مشکلات عدم اتمام پروژه انتقال آب قطری به شاهرود در نشستی با حضور مؤثران و فرماندار شهرستان بررسی و در راستای معضلات اجتماعی و امنیتی پیرامون خشک‌سالی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست جمعی از مؤثران شاهرود با معاون استاندار سمنان فرماندار این شهرستان بعدازظهر دوشنبه با موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع و مشکلات پروژه آب قطری که بیش از دو دهه از آغاز آن گذشته و تا امروز به اتمام نرسیده است و همچنین هشدار برای تبعات اجتماعی و امنیتی خشک‌سالی و عدم تأمین آب شرب مردم شاهرود به میزبانی فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

کمبود و بحران جدی آب در روستاها مسائلی مانند مهاجرت و خالی شدن از سکنه را به دنبال دارد و از سوی دیگر زندگی در روستا به وجود آب و کشاورزی بستگی دارد که در صورت بروز بحران بی‌کاری و فقر گریبان گیر بخش زیادی از جامعه خواهد شد،  لذا به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از خشک‌سالی این جلسه با حضور موثراین، کسبه و بازاریان برای پیگیری درخواست مردم شاهرود برگزار شد.

شاهرود ازنظر منابع آبی در فقر شدید به سر می برد

یکی از اعضای سمن‌های زیست‌محیطی شاهرود در این نشست یکی از مشکلات موجود پیرامون آب را عدم مدیریت مصرف برشمرد و ابراز داشت: در شهرستانی زندگی می‌کنیم که ازنظر منابع آبی در فقر شدید به سر می برد که این مهم می‌طلبد تا برای مدیریت مصرف آب فرهنگ‌سازی وسیعی صورت گیرد.

سعید آقایان بابیان اینکه بزرگ‌ترین مخزن ذخیره آب شاهرود، شاهوار توسط معدنکاران در معرض تخریب شدید قرار دارد، تصریح کرد: متأسفانه به علت معدن‌کاوی غیراصولی مخزن با انفجار کوه درواقع تمامی سنگ ذخیره آب که منبع حیاتی شهر است شکسته و خرد می‌شود.

وی افزود: کوه شاهوار یکی از منابع تأمین‌کننده قنات‌های شاهرود به شمار می‌رود که با نابودی آن بحران خشک‌سالی و بی‌آبی خیلی بیش ازآنچه امروز وجود دارد در شهرستان رخ خواهد داد لذا مدیریت منابع آب در وهله نخست باید دغدغه مسئولان قرار گیرد.

عدم لایروبی قنوات شاهرود دیگر مشکل در کنار کم‌آبی و خشک‌سالی

یکی از بازاریان شاهرود نیز عدم لایروبی قنوات شهرستان را دیگر مشکل در کنار کم‌آبی و خشک‌سالی دانست و ابراز داشت: با معضلی به نام عدم مدیریت صحیح آب مواجه هستیم که یکی از این موارد عدم لایروبی قنوات است.

اخیانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین قنات‌های شاهرود به نام مرحوم عاطفی که شیب آن تا سه‌راهی تاش نیز می‌رسد اکنون براثر رسوب جلبک به‌صورت افقی درآمده که اگر همین مجرا اصلاح شود می‌تواند تا حدی مشکلات بی‌آبی را برای مدتی جبران کند لذا تا زمانی آب و فاضلاب شاهرود در لایروبی قنوات اقدامی نکند در واقع مدیریت مصرفی نیز صورت نگرفته است.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از روستاها با گرفتن آب از پشت کنتور حتی یک ریال نیز پرداخت نمی‌کنند لذا به‌عنوان پیشنهاد کارگروه مجزا برای پیگیری معضلات شهری می‌تواند در روند بحران بی‌آبی اثرگذار باشد.

حفر ۱۴۰۰ چاه عمیق در شاهرود و کاسته شدن چشمه‌ها و قنوات

یکی از بازنشستگان آموزش‌وپرورش نیز در این نشست بابیان اینکه بحران آب جدی است و باید برای برون‌رفت از آن چاره‌ای تدبیر شود، ابراز داشت: از سال ۸۶ این شرایط بحران کنونی پیش‌بینی می‌شد، حفر یک هزار و ۴۰۰ چاه عمیق در منطقه کاسته شدن چشمه‌های شاهرود از ۳۳۰ رشته قنات به ۲۲۰ مورد و بی‌توجهی برخی مدیران از بحران و خشک‌سالی، وضعیت را به اینجا رساند که اکنون با خشک‌سالی دست‌به‌گریبان هستیم.

مددی در ادامه تصریح کرد: آب سد کالپوش بر اساس تفاهم‌نامه‌های موجود باید به سمت شاهرود انتقال پیدا کند، بخش زیادی از مردم منطقه ساکن شاهرود هستند و چرا باید برای انتقال این آب که حق همه مردم است وارد مواضع سیاسی و امنیتی شویم.

وی افزود: ۴۵ درصد بودجه آب و فاضلاب شهرستان با فروش آب‌بها از سوی مردم تأمین می‌شود و سؤال اینجا است که از این میزان چند درصد برای خود مردم هزینه خواهد شد؟ از مسئولان می‌خواهیم تا حق‌وحقوق همه مردم درزمینهٔ آب حفظ شود.

برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی طی دهه‌های اخیر

فرماندار شاهرود نیز در این نشست درزمینهٔ مدیریت مصرف آب آن را مربوط به بخش کشاورزی دانست و ابراز داشت: از ۷۰۰ استخر ذخیره آب حدود ۳۰ درصد آن تبخیر می‌شود لذا این مهم می‌طلبد تا به‌منظور مبارزه با خشک‌سالی ابتدا مدیریت فرهنگ مصرف در شاهرود حاکم شود.

سید محمد رضا هاشمی در ادامه تصریح کرد: ۱۶ سال است که با خشک‌سالی مواجه هستیم از وجود بارندگی و برف و باران سال‌ها است خبری نیست حتی باوجود انتقال آب تا زمانی بارندگی نباشد، پدیده خشک‌سالی در شهرستان حاکم خواهد بود.

وی یکی از علت‌های خشک‌سالی را برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی طی دهه های اخیر برشمرد و ابراز داشت: دو درصد آب از کنتورهای غیرمجاز و ۲۴ درصد آب موجود به خاطر انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود چرا چاه‌های ما در حال خشک شدن است؟ اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند قطعاً بحران در منطقه قالب خواهد شد.

معاون استاندار سمنان افزود: به‌منظور مدیریت مصرف صحیح آب در شاهرود ۹۵ انشعاب آب شرب بهداشتی که برای فضای سبز استفاده می‌شد با کمک شورای شهر مسدود شد و ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در راستای انتقال آب غیر شرب برای آبیاری فضای شهر تاکنون انجام‌شده است.

نشست موثران و بازاریان شاهرود هفته گذشته پیرامون پیگیری طومار انتقال آب قطری به استاندار سمنان در محل دفتر امام جمعه این شهر برگزار شده بود ولی تا کنون از طرف مسئولان ارشد استانی اقدامی جدی صورت نگرفته است و بیم آن می رود که این مشکل، معضلات امنیتی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 4058743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha